Halil Vurucuoğlu

Wolverine Olasım Var...

Seçil Alkış: Eğer bundan bir yıl sonra burada oturup senin bu süreçte yaptıkların açısından ne kadar harika bir yıl olduğunu kutlayacak olsaydık, bu süreçte neler başarmış olurdun?

Halil Vurucuoğlu: Gerçekleştirmeyi planladığım bir çok yeni hikaye var önümüzdeki dönem için. Kullandığım malzeme(kağıt) hassas olmasına rağmen çok fazla alternatif sunabiliyor, denemeyi ve yeni kullanım alanları bulmayı seviyorum. İlk olarak bir süredir ertelediğim proje sergim için çalışmayı planladığım resimleri tamamladığımı var sayıyorum. Üç adet resmin ve yerleştirmenin yer alacağı proje sergimi canlı müzik performansı ile birlikte açılışını kutluyoruz. Gerçekleşmesini istediğim proje sergisinin yanı sıra, dünyanın en önemli sanat merkezi olduğunu düşündüğüm New York için bir kişisel sergi hazırlamayı amaçlıyorum. Çalışmalar başladı ve yolunda gidiyor, istediğim gibi bir anlaşma gerçekleşirse, 2015 yılı için sergi hazırlıkları hızla devam ediyor olacaktır. Sergi planlarım yolunda gitmiş ve bir de sevdiğim gruplara video klipler çekmeye başlamışım, dört güzel insandan meydana gelen Federaller’in ilk klibini çekmişim, izliyoruz hep beraber.

S.A: Eminim bir çok güzellikler vardır hayatında, bunların içinden en büyük memnuniyetini ne zaman yaşadın?

H.V: Birçok zaman çok memnun olduğum olmuştur, hangi an en büyüğü yaşandı bilmiyorum. Beklentiler olmasa hayat daha güzel ama var maalesef, beklentilerinin farkında olup, tatmin olmaya hazırsan memnunda olursun, diğer yandan memnun olmuşluklarım kadar memnuniyetsizliklerimde vardır.  

S.A: Yapmayı sevmediğin şeyler var mı?

H.V: Tartışmak, biriyle tartışmak durumunda kalmak. Aynı lisandan konuşup aynı lisanda anlaşamamak, sakinliğin yittiği anlar benim için kabul edilebilir durumlar değil. Bir de bir şeyleri ertelemek, bir şeyleri, bir yerleri, birilerini veya yapılacakları ertelemek.

S.A: Biliyoruz ki kişisel sergiler açtın ve bir çok karma sergiye katıldın. Senin için en önemli olan proje veya başarından bahseder misin?

H.V: Yurtdışı fuarları, sergiler ve müzayedelerin kariyerime çok yardımcı olduğunu kabul etmek ile birlikte 2010 senesinde Elgiz Müzesinde yaptığım proje sergim, Oksijen Çarpması’ndan bahsetmek istiyorum, özel bir sergidir benim için. Taslaklarını 4 sene evvel hazırlamıştım, doğru mekan ve doğru zamanı beklediğimden araya zaman girmişti. Kent/doğa ikileminde kalmış çağdaş insanın uyum sorununu üzerine odaklandığım bu sergide, ışık ve ses yerleştirmesi, özel bir düzen ile izleyiciyi de içine alacak biçimde sunuluyor ve 3 odaya yayılan işler resim, ışık ve sesten müteşekkil tek bir iş gibi algılanıyordu. Çağdaş kentlinin ne kente ne de doğaya tam uyumlu yaşayamamasını, kendini içinde bulduğu baş dönmesini ve karmaşayı vurgulamak istediğim için sergiyi "Oksijen Çarpması" metaforu ile ifade etmek istedim.Senelerdir bekleyen projenin sonunda gerçekleştiğini görmek güzeldi.

S.A: Düzenli olarak çizgi günlük tutuyorsun ve bir çok işin bu çizgi günlüklerinden esinleniyor hatta bazen birebir faydalanıyorsun. Çizgi günlüklerini nasıl tanımlıyorsun?

H.V: Resim yapmadığım zamanlarda, gün içinde kafamı dinginleştirmek için çizdiğim defterler, görsel günlüklerim var, doğru. Nefessiz bırakan, miğde bulandıran, göz karartan ne varsa, sebep olanların içini göstermek istedim günlüklerimi çizerken. Gündemi anlık değişen memlekette duyduğum veya okuduğum boktan bir haberde bu sürece katkıda bulunuyor pek tabii. Toplumsal kirlenme, iktidar fetişizmi ve uygulanan kitle algı oyunları uzunca bir süredir aklıma takılan durumlardı. İrin sergisi ile birlikte asfaltın altından geçen lağım boruları kadar saygın olan televizyondaki kravatlıların resimlerini yaptım, her bir portreyi son senelerde çizdiğim defterlerden derledim.

S.A: Resimlerini yaparken politik hissiyatlar uyandırması gibi kaygıların var mı?

H.V: Politik resim yapma, yapmama meselesini de çok anlamıyorum, özünde tanımlarla kısıtlanan resmi bir bakıma, iyi veya kötü resim vardır. Yaşananlar, hissedilenler ve reaksiyonlar vardır. İnsan yaptıkları veya yapmadıklarıyla zaten politiktir.

S.A: Yakın dönemde daha iyi, daha hızlı, daha akıllı, daha verimli hale getirdiğin bir projeden veya problemden bahseder misin?

H.V: Dış mekana(atölyemin dışında her hangi bir yer) duvar resmini şablonla uyguladığım zamanlarda daha pratik olmaya çalışıyorum, zaman ve mekanla alakalı problemleri minimalize edecek çözümleri atölyemde belirleyip, sokakta uyguluyorum. Örneğin geçtiğimiz ay yakın dostum Hair Mafia’nın vitrinine uyguladığım işte sekiz farklı renk için sekiz adet şablona ihtiyacım varken, pratik bir hamleyle üç şablonda işi çözümledim. Böylelikle hem kendim hem de karşı taraf için kısa sürede keyifle sonuçlanan bir iş oldu. Hazırlanışı ve uygulaması açısından farklı ve güzel bir tecrübeydi.

S.A: Kendine has, kendine özel, kendince saklı ve gizli bir dünyan olduğunu biliyorum. Süper kahramanlar da senin için çok özel, sence sahip olduğun süper güç var mı?

H.V: Zaman zaman wolverine olsam hiç de fena olmaz diye düşündüğüm oluyor. 4 yaşıma kadar kendim dahil dünyadaki herkesi süper kahraman sanıyordum, hiç süper gücümüz olmadığını öğrendiğimde şaşırmıştım. Hayatın çizgi romanlardan farklı olduğunu kavrayıp biraz büyüdükten sonra kahramanların resimlerini çizmeye başladım, daha sonra kahramanlardan öte anti-kahramanları daha çok sevdim. Günümüz şartlarında bu bir süper güç olabilir belki, aradığım şeyi genelde kolay bulurum, bir şeylerden başka bir şey yapmak, dönüştürmek olabilir bir de...

S.A: Hikâyeni seninle hiç tanışmayan biri için özetler misin?

H.V: Benim hikayem de tüm eski hikayeler gibi iyiyle kötünün savaşından ibaret. Zaman zaman delice heyecanlar, aşırı sıçramalar yaşasam da, sakin bir mutluluğun ve huzurun peşindeyim. İyi bir film müziğiyim gibi hissediyorum bazen, enteresan. Titreşimler hep var ama yine de iç dengeme yakın durmaya çalışıyorum.

S.A: Sanat dünyası hakkındaki en rahatsız edici şey...

H.V: Sanat dünyası demen iyi olmuş zira piyasa lafını sevmiyorum, sanat piyasası kötü geliyor kulağa. Gerçek manada kapsayıcı, destekleyici, güven verici ciddi bir sendikası yok sanat dünyasının, bence bu çok önemli bir eksiklik. Eksikliğin yanı sıra rahatsız olduğum durumu sorarsan; yaptığımız işin sanat olduğunun unutulduğu anlar oluyor, maddi bir karşılığı olsa bile verdiği sanatsal hazdan çok rakamlarla anılması işin doğasına aykırı diye düşünüyorum. Eileen Gray’in de dediği gibi, bir sanat eserinin değeri, ona verilen aşkın büyüklüğüyle doğru orantılıdır.

S.A: Çalışırken atıştırmayı seven sanatçılardan mısın?

H.V: Evet; kuruyemis, çubuk kraker, havuç, brownie ve ay çöreği atölyemin olmazsa olmazlarından.

S.A: Okuyuculara sormak istediğin sorun var mı desem?

H.V: En son ne zaman kafanı kaldırıp, öylesine gökyüzünü seyrettin?

 


I'd like to be Wolverine...

Seçil Alkış: If we're sitting here a year from now, celebrating what a great year it's been for you, what did you achieve?

Halil Vurucuoğlu: I have a lot of new plans for the next year. Though the material (paper) I'm working with is delicate, it offers many possibilities and I like to experiment and come up with new ways of utilizing it. I assume I will have completed the paintings for a project exhibition that I wanted to work on but have been postponing for a while. We celebrate the opening of this project show –accompanied with live music– comprising three paintings and installations. I also intend to work on a solo show in New York, which I think is the most important art center of the world. I start working on it, everything is going well, and if we can agree on the details, it will be possible to realize this show in 2015. The exhibition goes as planned, then I start filming music videos for the bands that I like: I make a music video for “Federaller”, a band comprising four beautiful people, and we watch it together.

S.A.: I'm sure you've had many beautiful things in your life; but when have you been most satisfied?

H.V.: I've had many moments of satisfaction, I don't know which was the happiest of those. Life would be better without expectations, but they exist unfortunately. If you're aware of your expectations and ready to be satisfied, then you'll be happy. On the other hand, I've also had experiences I wasn't satisfied or happy with.

S.A.: Are there things that you don't like to do?

H.V.: Arguing; having to argue with someone. Speaking the same language but not being able to communicate; the moments when one can't keep calm; I find these situations unacceptable. And postponing things, places, people or plans.

S.A.: We know that you had many solo and group exhibitions. Can you tell us about the project or accomplishment that you find the most important?

H.V.: Though I should accept that art fairs, shows and auctions abroad help a lot with my career, I'd like to talk about my project exhibition “Intoxication” that took place in the Elgiz Museum in 2010 – it was a special show for me. I had prepared its preliminary sketches four years ago, and had been waiting till I found the right time and space to realize it. Focusing on the adaptation problem the modern human has with the dilemma of city vs nature; the exhibition comprised light and sound installations in such a way that they pulled the viewer in – thus the works spread over three rooms were perceived like a single work consisting of paintings, light and sounds. In order to emphasize how the modern citizen can't adapt himself to neither the city nor nature; and the disorientation and chaos he finds himself in; I wanted to name the exhibition “Intoxication”. It was good to see this project come alive after it had been waiting for so many years.

S.A.: You have a diary of drawings, which inspire many of your works, and sometimes they are transferred directly to your paintings. How do you define these diaries?

H.V.: It's true that I have notebooks, diaries that I sketch on whenever I'm not working on a painting, to calm my mind down. With my diaries I wanted to expose the guts of everything that leaves one breathless, makes one queasy, or causes blackouts. Of course, in this country with a constantly changing agenda, the crappy news I read or hear about help with this process as well. The corruption of the public, the fetishism for power and the games played on the perception of the masses were issues that I've been thinking about for a long time. With the “Discharge” exhibition I created pictures of those wearing ties on TV, who are only as respectable as sewer pipes beneath asphalt; each portrait came from drawings in these notebooks that I drew in the last few years.

S.A.: Tell me about a recent project or problem that you made better, faster, smarter, more efficient.

H.V.: I try to be more practical when I make a mural using stencils outdoors (anywhere outside my studio), In my studio I find solutions that will minimize problems concerning time and space, and then I apply these solutions outside. For example, I needed eight stencils for eight different colors for the work I created for the shop window of my close friend Hair Mafia, but I found a practical solution and created the mural using only three stencils. This way, it's been a project that was completed in a short time and was pleasant for both me and them. It was a good and different experience to prepare for and realize this project.

S.A.: I know that you have your own unique, individual and secret world. Super heroes are also important for you. Do you think that you possess any super powers?

H.V.: I sometimes think it would be quite nice to be Wolverine. Till the age of four I thought everybody in the world including me were super heroes, I was surprised to hear that it wasn't the case. As I grew up and found out that life is different from that in comics, I began to draw pictures of heroes. Later I liked anti-heroes more than heroes. Maybe this is a super power in today's world; I find easily what I look for; or maybe my power could be to turn things into different things, to transform them...

S.A.: Can you summarize your story for someone who has never met you?

H.V.: My story is about the battle of the good and the bad, just like all the old stories. Though I may get madly excited or make excessive leaps from time to time, I'm after calm happiness and peace. I sometimes feel as if I'm the soundtrack for a good movie, which is interesting. Vibrations are always there, but I still try to find my inner balance.

S.A.: The most disturbing thing about the art world is...

H.V.: It's good that you said “art world” as I don't like the word “market”, “art market” doesn't sound good at all. There is no union in the art world that really encompasses, supports and reassures the artists, I think of this as quite an important shortcoming. And if I were to talk about what I find disturbing; there are moments when people forget we're creating art. Even if it has a material dimension, I find it unnatural when people discuss numbers instead of the pleasure they get from a work. As Eileen Fray stated, the value of an artwork is determined by how much it's loved.

S.A.: Do you like to snack while working?

H.V.: Yes, I always have dried fruits, nuts, pretzels, carrots, brownies and croissants in my studio.

S.A.: If I were to ask whether you have a question for our readers?

H.V.: When was the last time you raised your gaze to the sky?